Algemene voorwaarden

Art. 1 Gegevens van de dienstverstrekker

1.1. CC EXPERTS, is de handelsbenaming van de BV CLAEYSSENS EN COUCKUYT, met zetel te 9830 SINT-MARTENS-LATEM, Kouterbaan 16B en ondernemingsnummer 0642.924.512, hierna genoemd de ‘Onderneming’ met website www.ccexperts.be (hierna de ‘Site’ genoemd) en tevens te bekomen telefonisch: 09/233 40 54 of via mail: info@ccexperts.be.

1.2. Indien de toevertrouwde Opdracht dit vereist, wordt de Onderneming vertegenwoordigd door een landmeter-expert die handelt in naam en voor rekening van de Onderneming. De landmeter-expert oefent een vrij beroep uit en het staat hem of haar vrij voor de uitvoering van de opdracht zich te laten bijstaan door een medewerker, een collega of andere derden van zijn keuze. Het beroep van een landmeter-expert is wettelijk geregeld overeenkomstig de Wet van 11.05.2003 tot bescherming van de titel en van het beroep van landmeter-expert.

Art. 2 Definities

2.1. Bestelling
= Een verzoek van de Klant dat gericht is aan de Onderneming opdat deze laatste haar dienstverlening zou verrichten.

2.2. Klant
= Iedere persoon, natuurlijke persoon dan wel rechtspersoon, die met deOnderneming een Overeenkomst sluit.

2.3. Offerte
= Een aanbieding van diensten door de Onderneming.

2.4. Onderneming
= CC experts

2.5. Opdracht
= De opdracht waarmee de Onderneming beopdracht wordt in de Overeenkomst tussen de Onderneming en de Klant.

2.6. Overeenkomst
= De dienstverleningsovereenkomst die tot stand komt tussen de Onderneming ende Klant.

2.7. Overmacht
= Een onvoorzienbare, onvermijdbare en oncontroleerbare gebeurtenis, zoals doch niet beperkt tot staking, lock-out, oproer, mobilisatie, brand, epidemie, (ernstige) ziekte, overstroming; natuurrampen, onwerkbaar weer, overheidsmaatregelen, inbeslagname of confiscatie, gewapende overval, tekort aan vervoersmiddelen, tekort aan werkkrachten, uitzonderlijke verkeershinder en beperkingen in het energieverbruik waardoor de Onderneming tijdelijk dan wel definitief in de onmogelijkheid verkeert om haar verplichtingen ten aanzien van de Klant uit te voeren.

Art. 3 Toepasselijkheid algemene voorwaarden

3.1. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke Bestelling diegeplaatst wordt mondeling, schriftelijk of via de website.

3.2. De kennisname en aanvaarding van deze algemene voorwaarden blijkt wanneer de Klant binnen een termijn van 8 dagen na ontvangst ervan geen enkel voorbehoud heeft geformuleerd.

3.3. Deze toepasselijke algemene voorwaarden zijn steeds op ieder ogenblik vrij te raadplegen op de website.

3.4. Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de Overeenkomst. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen. De Onderneming behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. De gewijzigde algemene voorwaarden zijn slechts van toepassing op de Bestellingen en Opdrachten die na de wijzigingsdatum worden geplaatst.

Art. 4 Voornaamste diensten

4.1. De Onderneming is een studiebureau dat focust op uw vastgoedgerelateerde uitdagingen en projecten. De Onderneming richt zich zowel tot particulieren, ondernemingen en vastgoedprofessionals en biedt volgende diensten aan: schattingen, landmeten, plaatsbeschrijvingen, advies en consultancy.

Art. 5 Totstandkoming van de Overeenkomst

5.1. Een Bestelling of Opdracht, ook die genoteerd op de website en deze door onze agenten of vertegenwoordigers, is slechts bindend indien ze door de Onderneming uitdrukkelijk en schriftelijk wordt aanvaard.

5.2. Na de uitdrukkelijke aanvaarding van de Bestelling komt de Overeenkomst tot stand.

Art. 6 Annulerings- en herroepingsbeleid

6.1. Annulering van de Opdracht is niet mogelijk door de Klant, tenzij na voorafgaand schriftelijk akkoord door de Onderneming.

6.2. De Klant-consument heeft het recht om de Overeenkomst op afstand gesloten (via de website- per mail – telefonisch) gedurende 14 dagen na de sluiting van de Overeenkomst en zonder opgave van de reden te herroepen (via modelformulier op website FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie (economie.fgov.be), doch op een moment dat de Overeenkomst nog niet is uitgevoerd. Bij een rechtsgeldige herroeping zal de Onderneming het eventueel reeds betaalde voorschot binnen de 8 werkdagen na de herroeping terugbetalen.

6.3. Indien de Klant-consument evenwel de Onderneming uitdrukkelijk verzocht heeft om de uitvoering op te starten voor het verstrijken van de herroepingstermijn en de Klant-consument maakt toch gebruik van zijn herroepingsrecht, dan betaalt de Klant-consument een bedrag dat overeenstemt met de reeds geleverde diensten overeenkomst artikel VI.51 of VI.71§3 van het WER. Dit bedrag wordt berekend op basis van de totale prijs zoals vastgelegd in de Overeenkomst. Indien de Overeenkomst op verzoek van de Klant-consument reeds volledig werd uitgevoerd alvorens het verstrijken van de wettelijk voorziene herroepingstermijn, kan de Consument dit recht tot herroeping niet uitoefenen.

6.4. Daarnaast zal de Klant ingevolge de annulering van de Opdracht een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn aan de Onderneming van 15% van de prijs van het totaalbedrag van de Bestelling, met een minimum van € 90,- excl. btw verschuldigd, behoudens bewijs van hogere geleden schade. Deze vergoeding dekt de vaste en variabele kosten en mogelijke winstderving. Ingeval de Bestelling geannuleerd wordt, na aanvang van uitvoering, zal evenwel de volledige prijs van de Bestelling verschuldigd zijn.

Art. 7 Uitvoering

7.1. Een Bestelling of Opdracht wordt uitgevoerd zoals bepaald in de Offerte of zoals deze werd geregistreerd op de website. Bij ontstentenis van een goedgekeurde Offerte, wordt de Bestelling of Opdracht uitgevoerd zoals schriftelijk of mondeling werd overééngekomen tussen partijen.

7.2. Een Bestelling of Opdracht wordt opgeleverd per e-mail in PDF-formaat, tenzij uitdrukkelijk anders overééngekomen.

7.3. Uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn niet bindend. Een bepaalde uitvoeringstermijn, verliest haar bindend karakter indien de vertraging te wijten is aan een situatie van Overmacht of aan elke situatie buiten de schuld om van de Onderneming.

Art. 8 Prijs en betaling

8.1. Bij een Bestelling via de website of elke andere techniek voor communicatie op afstand, wordt de offerteprijs onmiddellijk en automatisch bepaald aan de hand van de door de Klant verstrekte gegevens. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, blijft elke Offerte gedurende 4 weken gelden. Aanbiedingen en prijzen in een Offerte gelden niet automatisch voor toekomstige Opdrachten. Zelfs na aanvaarding van de Offerte, behoudt de Onderneming zich het recht voor om de prijs aan te passen indien zou blijken dat de ingevoerde gegevens niet overeenstemmen met de werkelijkheid.

8.2. Bij ontstentenis van een Offerte, wanneer wordt vastgesteld dat de prijs in de Offerte werd berekend op basis van door de Klant foutief en/of onvolledig verstrekte gegevens of wanneer er sprake is van aanvullende Opdrachten, die niet werden voorzien in de Offerte of in de op de website geregistreerde Bestelling, worden de geleverde prestaties in regie gefactureerd aan de hierna vermelde tarieven (excl. BTW):
€ 125,- per uur voor vastgoedexpertises;
€ 95,- per uur voor landmeetkundige opmetingen & dataverwerking;
€ 90,- per uur voor CAD tekenwerk & BIM modellering;
€ 65,- per uur voor administratie handelingen en taken;
€ 135,- per uur voor rapporteringen, projectmanagement en -opvolging en
€ 100,- vaste vergoeding te verhogen met € 0,50 per km voor verplaatsingen.
Deze tarieven kunnen eventueel nog verhoogd worden met de gemaakte onkosten. Deze tarieven kunnen door de Onderneming ten belope van 80% van de oorspronkelijke prijs herzien worden indien o.m. de loonkosten gestegen zouden zijn. De Onderneming dient de Klant voorafgaandelijk in kennis te stellen van de prijswijziging Indien de Onderneming op de met de Klant vooraf afgesproken tijdstip geen toegang zou krijgen tot het onroerend goed waardoor de uitvoering van de Opdracht onmogelijk wordt gemaakt, wordt een nieuw tijdstip vastgelegd, waarvoor een meerkost wordt aangerekend van € 50 te verhogen met de kosten voor de bijkomende verplaatsingen aan € 0,45 per afgelegde km.

8.3. Tenzij anders op de factuur vermeld, dient elke factuur uiterlijk 14 dagen na factuurdatum te zijn betaald. De Onderneming behoudt zich het recht voor om het uitvoeren van de Opdracht op te schorten, zolang de Klant in gebreke blijft de factuur tijdig te betalen. Ingeval van niet-betaling op de voorziene vervaldag is er ten aanzien van ondernemingen van rechtswege en zonder ingebrekestelling- een verwijlinterest verschuldigd aan 1% per maand en verhoogd worden met een conventionele schadevergoeding van 10% met een minimumbedrag van € 90. Ten aanzien van consument-klanten zijn de intresten en de schadevergoeding pasverschuldigd na het versturen van een ingebrekestelling en na het verstrijken van een respijttermijn van 14 dagen, opgenomen in de ingebrekestelling.

8.4. Iedere betwisting van de factuur dient uiterlijk binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur te worden verzonden per aangetekende zending, zo niet dan zal dit protest als onbestaande worden beschouwd.

Art. 9 Aansprakelijkheid

9.1. BDe Onderneming en de Klant komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van de Onderneming inspanningsverbintenissen uitmaken en geen resultaatsverbintenissen.

9.2. De Klant verschaft aan de Onderneming alle nodige en beschikbare informatie en verleent zijn/haar medewerking zodat de Opdracht correct uitgevoerd kan worden. De Onderneming mag erop vertrouwen dat de door/namens de Klant aangeleverde informatie correct is. Indien de Klant deze verplichting miskent, staat het de Onderneming vrij de Opdracht te beëindigen. In die situatie is de Klant aan de Onderneming een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd, zoals bepaald in Artikel 11.2., laatste lid. De Onderneming kan onder geen enkel beding aansprakelijk worden gesteld indien de Klant foutieve informatie aanlevert of enig nadeel dat daaruit zou kunnen voortvloeien.

9.3. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is de Onderneming er niet toe gehouden de in uitvoering van de Opdracht opgemaakte documenten/verslagen te bewaren gedurende een periode langer dan 12 maanden na de beëindiging ervan.

9.4. De Onderneming exonereert zich voor alle schade van de Klant, behoudens de schade die voortvloeit uit
– opzet of zware fout in hoofde van de Onderneming of haar aangestelden/ lasthebbers;
– het niet-uitvoeren van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de Overeenkomst vormt, tenzij in geval van Overmacht.
Dit voor zover de Klant opzet, zware fout dan wel de wanprestatie kan aantonen.

9.5. Indien de aansprakelijkheid van de Onderneming bewezen zou zijn, wordt enkel vergoed:
– de directe lichamelijke en materiële schade;
– de directe immateriële gevolgschade en de niet-materiële schade.
De Onderneming wijst elke aansprakelijkheid af voor schade, zoals doch niet beperkt tot de gederfde winst, de financiële of commerciële (rechtstreekse of onrechtstreekse) verliezen, productieverlies, de verhoging van de algemene onkosten, de verhoogde administratiekosten, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van contracten, de immateriële schade, het verlies aan cliënteel, schade omtrent enige vorm van “cybercriminaliteit” en dergelijke meer.

9.6. De Onderneming is niet aansprakelijk voor schade aan derden en dient Koper in deze hypothese niet te vrijwaren, zelfs niet in geval van zware fout.

9.7. De Klant aanvaardt dat de (contractuele/buitencontractuele) aansprakelijkheid van de Onderneming in geen geval hoger kan zijn dan het bedrag van de vergoeding die de Klant daadwerkelijk aan de Onderneming voor de geleverde diensten betaald heeft.

9.8. De Onderneming kan niet buitencontractueel aansprakelijk gesteld worden door de Klant, behoudens in geval van opzet of fysieke schade, waarbij de Onderneming in die laatste gevallen enkel kan aangesproken worden voor de vergoeding van directe lichamelijke schade, directe materiële schade, directe niet-materiële gevolgschade en zuivere niet-materiële schade en dat tot een bedrag van maximaal de vergoeding die de Klant daadwerkelijk aan de Onderneming voor de geleverde diensten betaald heeft.

9.9. De bestuurders en werknemers van de Onderneming kunnen niet rechtstreeks worden aangesproken door de Klant, behoudens in geval van opzet of fysieke schade, waarbij de bestuurder of werknemer in die laatste gevallen enkel kan aangesproken worden voor de vergoeding van directe lichamelijke schade, directe materiële schade, directe niet-materiële gevolgschade en zuivere niet-materiële schade en dat tot een bedrag van maximaal de vergoeding die de Klant daadwerkelijk aan de Onderneming voor de geleverde diensten betaald heeft.

9.10. De Onderneming is verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid bij Allianz, aldaar gekend onder polisnummer ZCN400066453.

Art. 10 Overmacht

10.1. Elk geval van Overmacht of toeval bevrijdt de Onderneming van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder dat de Klant aanspraak zal kunnen maken op een schadevergoeding.

10.2. Ingeval de Onderneming afhankelijk is voor het nakomen van haar verplichtingen, van bijvoorbeeld een onderaannemer of de leveringen door een derde firma, dan zijn bovenstaande bepalingen eveneens toepasselijk in geval van Overmacht of toeval bij deze derde, wanneer de nakoming van de verplichtingen van de Onderneming hierdoor vertraging zou oplopen of verhinderd zou worden.

10.3. Toepassing van artikel 5.74 BW is uitgesloten.

Art. 11 Sancties

11.1. Ontbinding
11.1.1. De Onderneming kan in geval van een ernstige wanprestatie door de Klant (o.m. niet-betaling van 2 opeenvolgende facturen) de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst doen ontbinden en dat zonder betaling van enige schadevergoeding.

11.1.2. De Klant kan in geval van een ernstige wanprestatie door de Onderneming de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst doen ontbinden, zonder betaling van enige schadevergoeding.

11.2. Schadevergoeding
11.2.1. Als de Onderneming de Overeenkomst gebrekkig / niet uitvoert, dan kan de Klant een schadevergoeding eisen. Deze mag niet meer bedragen dan 10% van de betaalde prijs voor de geleverde diensten, behoudens het recht van de Onderneming om vergoeding voor haar werkelijke en aangetoonde schade te eisen.

11.2.2. Als de Klant de Overeenkomst gebrekkig / niet uitvoert, dan kan de Onderneming een schadevergoeding eisen. Deze mag niet meer bedragen dan 10% van de betaalde prijs voor de geleverde diensten, behoudens het recht van Klant om vergoeding voor haar werkelijke en aangetoonde schade te eisen.

11.3. Nietigheid
11.3.1. De nietigheid van één of meerdere clausules brengt niet de nietigheid van de rest van de Overeenkomst met zich mee. Partijen verbinden zich ertoe de nietige clausule(s) te vervangen door een rechtsgeldige clausule die zal overeenstemmen met de oorspronkelijke bedoeling van partijen en de geest van de overeenkomst, dan wel er zo dicht mogelijk bij zal aansluiten.

11.3.2. Iedere clausule, opgenomen in onderhavige voorwaarden en in de Overeenkomst tussen de Onderneming en de Klant, dient in geval van een eventuele (en aangetoonde) nietigheid geldig te blijven tot het maximaal toelaatbare

11.3. Andere
Toepassing van artikel 5.97 B.W., artikel 5.85, tweede lid B.W. en 5.239 B.W. wordt uitgesloten.

Art. 12 Klachten

12.1. Elke klacht kan per e-mail verstuurd worden naar de Onderneming.

12.2. Klant kan zich in zijn hoedanigheid van consument tevens wenden tot het ODR-platform (= Online Alternative Dispute Resolution – platform). Dit is een platform dat consumentengeschillen op een toegankelijke en gemakkelijke manier beslecht zonder dat er enige tussenkomst van een rechter is vereist. Meer bepaald kan dit via de volgende link: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Art. 13 Intellectuele eigendom

13.1. De Onderneming kent de Klant een beperkte en niet-exclusieve licentie toe om de opgeleverde Bestelling of Opdracht af te drukken en voor persoonlijk niet-commercieel gebruik te bewaren.

13.2. Elk ander gebruik (door reproductie op een andere wijze dan het afdrukken van één enkele kopie, publicatie of hergebruik), door de Klant is uitdrukkelijk verboden tenzij de Klant daartoe vooraf een schriftelijke toestemming bekomen
heeft van de onderneming. Elk gebruik in strijd met deze licentie wordt beschouwd als een daad van namaking en beëindigt automatisch de licentie die de Onderneming voor de Klant door deze bepaling had toegekend, dit onverminderd de door de Klant uit dien hoofde verschuldigde schadevergoedingen aan de Onderneming.

Art. 14 Privacy – Gegevensbescherming

14.1. Bij de opmaak van een Bestelling vraagt de Onderneming de Klant om enkele persoonlijke gegevens (naam, voornaam, adres, telefoonnummer(s), e-mailadres(sen) en rekeningnummer) mee te delen. De verwerking van deze gegevens is noodzakelijk om een overeenkomst met de Onderneming te sluiten. Zonder verwerking is het sluiten van een overeenkomst niet mogelijk. De Onderneming zal steeds zorg dragen voor de juiste verwerking van de door de Klant aan haar verstrekte gegevens, en dit in overeenstemming met de wet van 08.12.1992 ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De Klant geeft ingevolge de totstandkoming van de Overeenkomst zijn/haar toestemming om deze persoonlijke gegevens te gebruiken voor het beheer van de contractuele relaties en teneinde de Onderneming toe te laten de Klant op de hoogte te houden van andere bestaande of toekomstige producten of diensten verstrekt door de Onderneming, alsook om de Klant uitnodigingen te sturen om enquêtes in te vullen over de diensten van de Onderneming. Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens heeft de Klant evenwel het recht om zich kosteloos en op aanvraag te verzetten tegen de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens met het oog op direct marketing.

14.2. De onderneming verkoopt of verhuurt de persoonlijke gegevens van de Klant niet aan derden. De persoonlijke gegevens van de Klant zullen uitsluitend aan derden worden meegedeeld in het kader van de toepassing van een wettelijke of verordenende bepaling of ten behoeve van het normale bedrijfsbeheer.

14.3. In overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) heeft de Klant de volgende rechten: recht op inzage van de gegevens, recht op verbetering/wijziging van de gegevens (zo vaak als gewenst en kosteloos), recht om de gegevens te laten wissen, recht op beperking van de verwerking van de gegevens, recht op overdraagbaarheid van de gegevens en recht om zich te verzetten tegen het gebruik van de gegevens voor marketing. Indien de Klant hulp nodig heeft of vragen heeft m.b.t het wijzigen van de persoonsgegevens, kan de Klant contact opnemen met de Onderneming.

14.4. De gegevens worden niet langer bewaard dan strikt nodig is om de doelen terealiseren waarvoor de gegevens worden verzameld.

14.5. Eventuele klachten kunnen door de Klant gericht worden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Art. 15 Taal

15.1. Onderhavige algemene voorwaarden kunnen louter in de Nederlandse taal worden geraadpleegd.

Art. 16 Toepasselijk recht en geschillenbeslechting

16.1. Het Belgisch recht vindt toepassing. Eventuele geschillen die in het kader van deze bestelling of opdracht rijzen, kunnen enkel voor de rechtbanken van Gent gebracht worden, behoudens toepassing van een dwingende wetsbepaling.

Art. 17 De niet-toepassing van een clausule

17.1. Ingeval de Onderneming één van de clausules van deze voorwaarden niet toepast, verzaakt zij niet aan haar recht die clausule later in te roepen.

Art. 18 Evenwichtigheid

18.1. Deze algemene voorwaarden zijn op een evenwichtige wijze opgesteld.

Schatting
bestellen